Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Veilig jezelf zijn online

Safer Internet Day vieren we jaarlijks wereldwijd op 8 februari, onder het motto Together for a better internet. Het vak wereldoriëntatie biedt jou als leerkracht het ideale moment om dat thema aan te snijden. Maak je leerlingen digiwijzer en sta stil bij hoe ze veilig zichzelf kunnen zijn online met deze tips 👇

Safer internet

Op Safer Internet Day roepen verschillende initiatieven op om het internet een betere en veiligere plek te maken, vooral voor kinderen en jongeren. Niet alleen ouders, maar ook leerkrachten spelen een belangrijke rol bij de bewustmaking van kinderen en leerlingen. Veiligheid online reikt verder dan veilige wachtwoorden gebruiken en verdachte websites mijden. Vooraleer leerlingen beseffen wat veilig internetten allemaal inhoudt, moeten ze eerst een bepaalde digiwijsheid bezitten. Kennis van programma's en systemen, maar ook van mensen en hun bedoelingen met die digitale software. Tot slot moeten ze ook inzicht krijgen in hun eigen gedrag online en wat zij zelf goed en minder goed vinden aan die manieren waarop het internet wordt ingezet. 

Digiwijs

Onze methode wereldoriëntatie Wouw voorziet zowel in het 3e leerjaar als in het 6e leerjaar uitgebreid de tijd om stil te staan bij internet en digiwijsheid. Het vierde thema van leerjaar 6 kreeg zelfs letterlijk de titel Digiwijs. In dat thema onderzoeken de leerlingen de digitale wereld. Zo leren ze hoe communicatie geëvolueerd is, hoe ze veilig kunnen internetten en wat het Internet der Dingen precies is. Daarnaast ervaren de leerlingen hands-on hoe het is om een blog of vlog bij te houden, of om te programmeren. Kortom, dit thema zorgt ervoor dat de leerlingen veilig digiwijs zijn! 

Ben je nog jezelf? Tips!

Een belangrijk aspect dat wij er vandaag ter ere van Safer Internet Day uitpikken, is het beschermen van je persoonlijke gegevens. Internet is voor jonge mensen iets magisch: ze kunnen chatten en spelen met hun vrienden en uitdrukken wie ze zijn via foto's, teksten en video's op sociale media zoals Facebook, TikTok en Instagram. Daarbij denken ze jammer genoeg niet altijd na over wat de gevolgen zijn van al dat 'sharen'. In les 3 van Digiwijs leren ze wat anderen met online gegevens kunnen doen en hoe ze goed moeten nadenken vooraleer ze iets op internet plaatsen. Bovendien leren ze zich bewustworden van fake news en krijgen ze tips om het te herkennen.

💡 Blader hieronder door de les en geef de tips door aan je klas 💪

fake news herkennen wouw

 

Meer digiwijsheid aanbrengen?

Ontdek onze methode mediavaardigheden en ICT voor het lager onderwijs: Enter for kids. De methode neemt je leerlingen mee in de digitale wereld om hen digitaal competent te maken. We focussen op de basisvaardigheden, zodat je leerlingen hun mediavaardigheden gericht kunnen toepassen in verschillende leermomenten.

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief