Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Themaoverzicht 

Wouw 6

 

1| Hoe word je een historische figuur?                                          6| Niet vergeten!                                         

2| Pak je koffers!                                                                              7| De Wereldweerman

3| Het gouden ei                                                                               8| De wereld rond

4| Digiwijs                                                                                         9| Trots op mezelf!

5| Mister Greeny            

 

1| Hoe word je een historische figuur?

Korte inhoud

Belangrijke figuren uit de geschiedenis intrigeren en inspireren ons elke dag. Er worden films over gemaakt, ze worden geanalyseerd in studies, bibliografieën, stripverhalen en romans … Vaak roepen die mensen ook tegenstrijdige gevoelens op. Vele jaren later is de maatschappij veranderd en daarmee ook onze blik op die figuren. Voor veel leerlingen is dit thema een eerste kennismaking met een aantal van die belangrijke historische figuren. In dit thema hanteren we vaardigheden en competenties zonder de kenniscomponent te verwaarlozen: kritisch denken door filosofische vragen te stellen, samenwerken via eenvoudige coöperatieve werkvormen, digitale competenties trainen ...

Hieronder vind je niet alleen een kijk in het werkboek en de handleiding van thema 1, maar ook de Wouw-momenten en -acties. 

Werkboek

Wouw-momenten

Handleiding

Wouw-acties

 

2| Pak je koffers!

Korte inhoud

Pak je koffers! Voert ons verder weg dan je bij de titel zou vermoeden. We kruipen in de koffer van twee Syrische vluchtelingen, op weg naar Europa met haar grenzen en landschappen en naar de Europese Unie. De leerlingen maken kennis met werelddelen en leren wat natuurlijke en menselijke grenzen zijn. Ze zoomen in op het reliëf en de landschappen in Europa, staan stil bij de Europese Unie en onderzoeken in groep de verschillende lidstaten. Tenslotte ontdekken ze dat migratie een verhaal is doorheen de hele menselijke geschiedenis en vinden ze de reden waarom mensen migreren.

Werkboek

Handleiding

 

3| Het gouden ei

Korte inhoud

Wordt verwacht in dit thema: sluwe producenten én slimme jonge consumenten. Elke dag worden kinderen en volwassenen bewust en onbewust blootgesteld aan reclame. In dit thema ontmaskeren de leerlingen hoe reclame hun leven beïnvloedt. Ze ontwikkelen stilaan empowerment om wijs om te gaan met verschillende reclamesoorten.

Werkboek

Handleiding

 

4| Digiwijs

Korte inhoud

In dit thema onderzoeken de leerlingen de digitale wereld. Zo leren ze hoe communicatie geëvolueerd is, hoe ze veilig kunnen internetten en wat het Internet der Dingen precies is. Daarnaast ervaren de leerlingen hands-on hoe het is om een blog of vlog bij te houden, of om te programmeren. Kortom, dit thema zorgt ervoor dat de leerlingen veilig digiwijs zijn!

Hieronder vind je niet alleen een kijk in het werkboek en de handleiding van thema 4, maar ook in de Wouw-momenten en -acties.

Werkboek

Wouw-momenten

Handleiding

Wouw-acties

 

5| Mister Greeny

Korte inhoud

Dit thema laat de leerlingen kennis maken met duurzaamheid en duurzaam handelen. Zo onderzoeken ze onder andere hoe groot hun ecologische voetafdruk is, wat het broeikaseffect is en hoe ze zelf kunnen helpen dankzij de duurzame ontwikkelingsdoelen. Samen met Mister Greeny, een milieubewuste ijsbeer, leren de leerlingen hoe ze duurzaam kunnen leven.

Werkboek

Handleiding

 

6| Niet vergeten!

Korte inhoud

De focus in dit thema ligt op het domein erfgoed – en herinneringseducatie. Elke generatie liet sporen na die onlosmakelijk verbonden zijn met de leefwereld van de kinderen, nu en later. Herinneringen zijn onvervangbaar. Mensen zullen altijd onderweg zijn. In alle tijdperiodes en over alle grenzen heen. We reizen om te ontdekken, te ontspannen, te veroveren of te overleven en migreren. In dit thema reizen de leerlingen mee doorheen de tijd en ruimte langs herinneringen allerlei.

Werkboek

Handleiding

 

7| De Wereldweerman

Korte inhoud

In dit thema: het weer en klimaat op de wereld en in het heelal! Iedereen wordt beïnvloed door het weer. Ook kinderen kunnen er niet omheen: geen voetbal omdat er storm is, op reis gaan waar het warm is … Via meten, analyseren en interpreteren van weer- en klimaatgegevens ontdekken de kinderen de wetenschappelijke achtergronden van deze dagelijkse invloeden.

Werkboek

Handleiding

 

8| De wereld rond

Korte inhoud

De leerlingen maken in dit thema een ontdekkingsreis doorheen verschillende continenten. Ze hebben hierbij aandacht voor aspecten van migratie en wereldhandel, voor satellieten en tijdzones. Met dit thema sluiten ze dan ook de leerlijn 'ruimte' af.

Werkboek

Handleiding

 

9| Trots op mezelf!

Korte inhoud

In dit thema reflecteren de leerlingen over zichzelf: wie zijn ze (geworden)? Wat zijn hun sterkte? Wie willen ze worden? …  Ze blikken terug op 6 jaar lager onderwijs. Ze ervaren dat ze trots mogen zijn op hun talenten, vaardigheden en kennis die ze meenemen en gaan de overgang naar het secundair tegemoet met een gezonde dosis spanning en nieuwsgierigheid.

Werkboek

Handleiding

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief