Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Themaoverzicht 

Wouw 4

 

1| Tot uw dienst!                                     6| Twee kopen, één gratis                       

2| Voel je wel in je vel                             7| België in puzzels

3| Terug in de tijd                                    8| De wereld van de wouw

4| Feest!                                                   9| Het eten is hier lekker!

5| Hip hip hoera! Ik ben 30!

 


1| Tot uw dienst!

Korte inhoud

In dit thema vertrek je op ontdekking in de eigen gemeente. Aan de hand van concrete voorbeelden en een leerwandeling of simulatie maken de leerlingen kennis met verschillende diensten. Ook leren ze het verschil tussen een recht en een plicht. Want de gemeente staat altijd tot uw dienst!

Werkboek

Handleiding

 

2| Voel je wel in je vel

Korte inhoud

Een goede gezondheid is een van de belangrijkste voorwaarden voor een goed leven. Dit thema belicht gezondheid in de brede zin van het woord. De leerlingen onderzoeken hun voedingsgewoonten aan de hand van de voedingsdriehoek. Ze leren over het skelet, de verzorging van veel voorkomende verwondingen en aandoeningen, leven met een beperking en maken kennis met enkele beroepen in de zorg. Tot slot staan ze stil bij het belang van beweging aan de hand van kinderspelletjes uit de tijd van toen.

Werkboek

Handleiding

 

3| Terug in de tijd

Korte inhoud

Dit thema biedt een duidelijke link tussen concepten ‘tijd’ en ‘ruimte’. De kinderen verkennen hun eigen gemeente en onderzoeken wat er veranderde doorheen de jaren. Daarnaast wordt een dieper inzicht geboden in de eeuwenband, het gebruik van kaarten, de geschiedenis van België en de oude ambachten.

Werkboek

Handleiding

 

4| Feest!

Korte inhoud

Wat heb je allemaal nodig voor een geslaagd (eindejaars)feest? Je leerlingen duiken in de techniekwereld die aanwezig is op ons feest: lampjes en elektriciteit, verwarming en isolatie. Maar ook muziek komt aan bod, en wat gebeurt er allemaal in de keuken wanneer we onze feestmenu voorbereiden? Wedden dat na dit thema je leerlingen de feestperiode plots een stuk anders gaan beleven!

Werkboek

Handleiding

 

5| Hip hip hoera! Ik ben 30!

Korte inhoud

Ja hoor, je leest het goed: we maken even een tijdsprong in thema 5. Niet met een glazen bol, maar vanuit veranderingen in het verleden, blikken we vooruit naar ons 30ste levensjaar. De snelheid van verandering, waarom veranderen dingen, wat verandert er maar wat niet, is verandering altijd beter ... De leerlingen stellen vragen en zoeken antwoorden. Vanuit sporen in het verleden verwerven ze historisch inzicht en doen ze een voorspelling voor de toekomst.

Werkboek

Handleiding

 

6| Twee kopen, één gratis

Korte inhoud

Kinderen groeien op in een consumptiemaatschappij. Het is helemaal niet eenvoudig om uit het gigantische aanbod aan producten een bewuste keuze te maken. In dit thema proberen we hen enige kritische zin in hun koopgedrag bij te brengen. De leerlingen denken na over hun koopgedrag, de omgang met (zak)geld, leren de prijzen en eigenschappen van producten met elkaar vergelijken en ontdekken de weg van producent tot consument. Ze merken welke invloed reclame op hun koopgedrag heeft en ontwerpen tot slot een handige, recycleerbare draagtas.

Werkboek

Handleiding

 

7| België in puzzels

Korte inhoud

In dit thema verbreden we de 'ruimtelijke blik' van de leerlingen. We verlaten de gemeentegrenzen en verkennen de Vlaamse en Waalse provincies. Het begrip 'België' krijgt stilaan vulling, niet enkel op ruimtelijk, maar ook op cultureel vlak. Door middel van verschillende opdrachten, kaarten en spelvormen leren de leerlingen alles over België.

Hieronder vind je niet alleen een kijk in het werkboek en de handleiding van thema 7, maar ook in de Wouw-momenten en -acties.

Werkboek

Wouw-momenten

Handleiding

Wouw-acties

 

8| De wereld van de wouw

Korte inhoud

Wist je dat de rode wouw een roofvogel is die je ook in België kan zien? Dat en nog veel meer ontdek je in dit thema. Dieren en planten worden herkend, geordend en gecategoriseerd. Wat is eigen aan de natuurlijke leefomgeving van bepaalde dieren of planten? Welke leefomgevingen kennen we en hoe gaat het leven er daar aan toe? Welke plaats hebben we als mens in dit geheel? Wat kunnen we beter wel of niet doen?  De rijke natuur die ons land kent, zorgt ervoor dat dit een boeiend natuurthema vormt.

Werkboek

Handleiding

 

9| Het eten is hier lekker!

Korte inhoud

In dit thema worden de leerlingen gedropt op het onbewoond eiland Nifi. Hun gezelschap is heel divers en bestaat uit mensen die tot verschillende groepen behoren. Bij gestelde probleemsituaties op het eiland doen wij een beroep op hun eigen creativiteit om die op te lossen en een soort mini-maatschappij op te richten. Daarna zetten wij vast hoe dit in de hedendaagse maatschappij wordt aangepakt.

Hieronder vind je niet alleen een kijk in het werkboek en de handleiding van thema 9, maar ook in het insertboekje De vlucht naar Nifi.

Werkboek

Handleiding

De vlucht naar Nifi

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief