Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Themaoverzicht 

Wouw 3

 

1| Samen op de selfie!                                      6| Water, bron van leven                         

2| De kastanjemannetjes                                 7| Waar ik woon

3| Wolk, waar ga je heen?                                 8| De moestuin van Marcel

4| Te land, ter zee en in de lucht                      9| Ik ga op reis en neem mee …

5| Meneertje Tijd

 

1| Samen op de selfie!

Korte inhoud

In dit thema ervaren de leerlingen dat zij zelf verbonden zijn aan verschillende groepen. Samen leven, spelen en werken vraagt om afspraken en regels, rechten en plichten. Ook online geldt er ‘netiquette’ om elkaars persoonlijke ruimte en identiteit te respecteren.

Bij de afronding van elke les nemen de leerlingen een selfie. Ze maken telkens een andere groepssamenstelling naargelang het onderwerp van de les. Op het einde van dit thema tonen de selfies aan dat diversiteit ons dichter bij elkaar brengt!

Werkboek

Handleiding

 

2| De kastanjemannetjes

Korte inhoud

In dit thema loodsen de kastanjemannetjes je leerlingen door de biotoop van het bos. De leerlingen ontdekken de aanwezigheid van dieren, planten en de mens in het bos doorheen actieve en gevarieerde werkvormen.

Werkboek

Handleiding

 

3| Wolk, waar ga je heen?

Korte inhoud

In dit thema staan we stil bij het weer en zoomen we in op alle weerelementen (temperatuur, windrichting en windkracht, bewolking en neerslag). We bekijken het weerbericht, verkennen de weerselementen en gaan na hoe we deze zelf kunnen meten. Er wordt veel aandacht besteed aan het technisch denkproces bij het zelf maken van meetinstrumenten. Door te experimenteren en onderzoeken zoeken de leerlingen ook de passende oplossingen.

Werkboek

Handleiding

 

4| Te land, ter zee en in de lucht

Korte inhoud

Transport; we hebben er elke dag mee te maken. Deze lessenreeks stemt tot nadenken over de voordelen en nadelen in eigen nabije omgeving, de gevaren en de invloed op het milieu en de omgeving en de impact op de hele wereld. De focus ligt in dit thema dan ook op doelen die aansluiten bij de eindtermen rond techniek en ruimte. We experimenteren, bouwen en testen een eigen transportmiddel. Zo komen we tot een mooi geheel van doen en denken.

Hieronder vind je niet alleen een kijk in het werkboek en de handleiding van thema 4, maar ook in de Wouw-momenten en -acties.

Werkboek

Wouw-momenten

Handleiding

Wouw-acties

 

5| Meneertje Tijd

Korte inhoud

Meneertje Tijd speelt de spilfiguur in dit thema. Aan de hand van zijn raadsels krijgen de kinderen een dieper inzicht in het concept ‘tijd’ en het gebruik van de eeuwband. Ze leren een stamboom opstellen van de eigen familie en gaan aan de slag met de stamboom van de koninklijke familie. Vanuit de stambomen maken ze de opstap naar de eeuw.

Werkboek

Handleiding

 

6| Water, bron van leven

Korte inhoud

De aarde wordt wel eens de blauwe planeet genoemd. Meer dan 70% van het aardoppervlak bestaat uit water. In dit thema verdiepen de leerlingen zich in verschillende aspecten van water in hun onmiddellijke omgeving. De leerlingen onderzoeken de eigenschappen van water aan de hand van proefjes, staan stil bij hun watergebruik, bij de waterkringloop en drinkwaterproductie. Ze bestuderen het water in een biotoop in de omgeving en bezinnen zich over de zorg voor water.

Werkboek

Handleiding

 

7| Waar ik woon

Korte inhoud

Tijd om de eigen gemeente onder de loep te houden. Neem je leerlingen mee op een geografische en historische trip doorheen verschillende woonplaatsen. De verschillende zones in de ruimtelijke ordening leren kennen of een stap terug in de tijd zetten aan de hand van fotomateriaal? Oost west, thuis best!

Werkboek

Handleiding

 

8| De moestuin van Marcel

Korte inhoud

Marcel en zijn opa nemen je leerlingen mee in de boeiende biotoop van de moestuin. Aan de hand van de plattegrond gaan ze op zoek: wat staat waar in de moestuin? Ze ontdekken hoe je groenten plant en zaait, leren werken met een zaaikalender, ervaren hoe je planten helpt groeien, nemen zelf groeistadia waar bij hun experimenten. Ze ontdekken welke dieren nuttig of schadelijk zijn, leren dieren determineren en ontdekken hoe die moestuindiertjes groeien. Een boeiend thema waar je hopelijk ook letterlijk met een goeie oogst eindigt!

Werkboek

Handleiding

 

9| Ik ga op reis en neem mee ...

Korte inhoud

De vakantie komt er bijna aan, maar wat met al die vrije tijd gedaan? Op deze vraag formuleert elke leerling een eigen antwoord gaandeweg het thema. De leerlingen staan stil bij de praktische kant van een vakantie, zoals de tijdsindeling. Tegelijkertijd krijgen ze de ruimte om weg te dromen over activiteiten en bestemmingen: de grens over of toch liever dicht bij huis? 

Werkboek

Handleiding

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief