Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Themaoverzicht 

Wouw 2

 

1| Welkom!                                       6| Het labo van professor Ouw                                        

2| Alle kleuren                                 7| Word wakker!

3| Brrr!                                              8| Wat als …

4| Handen uit de mouwen             9| Sprookjes

5| Het zit in de familie

 

1| Welkom!

Korte inhoud

Een nieuw leerjaar, nieuwe afspraken maar ook een nieuwe klas. Een klas waar alles op een andere plaats staat dan in het vertrouwde eerste leerjaar. De ruimte verkennen is hier dus geen overbodige luxe.

Werkboek

Handleiding

 

2| Alle kleuren

Korte inhoud

Blaadjes verkleuren, bloemen verdorren, gewassen worden geoogst, dagen worden korter: de herfst is in het land. In dit thema zetten de leerlingen de eerste stappen in de seizoenen: de observaties die doorheen de verschillende seizoenen aan bod komen worden opgestart. Leerlingen gaan actief op onderzoek: wat betekent dat 'herfst'? Hoe zie je dat in de natuur, wat wil dat zeggen voor mens, plant, dier en het weer?

Werkboek

Handleiding

                                 

3| Brrr!

Korte inhoud

Brrr, een uitroep die je in verschillende situaties tegenkomt: het bange gevoel, omdat je in het donker op straat komt. De rilling over je rug omdat je net een spin in de hoek van je kamer ontdekte of misschien de afkeer omdat je iets vies vindt? In dit thema sta je stil bij diverse situaties en gevoelens die een brrr-gevoel kunnen oproepen. Je hebt ook aandacht voor veiligheid en staat stil bij hoe mens en dier leven in een huis.

Werkboek

Handleiding

                                             

4| Handen uit de mouwen

Korte inhoud

Tijd om onze handen uit de mouwen te steken. Niet alleen de leerlingen moeten werken in de klas zoals rekenen, schrijven, lezen … Volwassenen moeten ook aan de slag, niet alleen om te leren, maar ook om geld te verdienen. Welke job kunnen ze uitvoeren? En wat doen ze eigenlijk met al dat geld dat ze verdienen? Kopen ze dan spullen of ruilen of lenen ze die? Aan de kinderen om dit te ontdekken.

Werkboek

Handleiding

               

5| Het zit in de familie

Korte inhoud

Dit hoofdstuk vergelijkt generaties. De leerlingen brengen hun familiebanden in kaart aan de hand van stambomen en levenslijnen. Daarnaast gaan we dieper in op de voornaamste verschillen tussen de kinderjaren van de grootouders en het leven van de leerling zelf. Opa communiceerde bijvoorbeeld nog niet via e-mail of Whatsapp, maar schreef een brief om in contact te blijven met vriendjes of familieleden. We vergelijken en hebben aandacht voor individuele verschillen en evoluties.

Werkboek

Handleiding

 

6|  Het labo van professor Ouw

Korte inhoud

Welkom in de wondere wereld van professor Ouw! Een gezellige verstrooide professor, uitvinder van beroep, loodst de kinderen doorheen dit boeiende thema. Samen met de professor ontdekken de leerlingen verschillende eigenschappen van materialen, gebruiken ze een stappenplan, moeten ze logisch redeneren ... Kort gezegd: de wereld van techniek gaat in dit thema voor hen open. Daarnaast ontdekken de leerlingen ook hoe ze situaties moeten inschatten, wat gezond en ongezond is ... Een uitdagend thema dus, waarin de leerlingen actief ontdekken en experimenteren.

Werkboek

Handleiding

 

7| Word wakker!

Korte inhoud

Het is lente! Na een korte herhalingsles over de seizoenen, stappen we de lente in. Wat gebeurt er met de mens, dier, plant en het weer? De leerlingen gaan actief op onderzoek. Ze nemen hun observatieboekje bij de hand en nemen waar. Ze onderzoeken lentebloeiers, aardbeienplanten, rupsen… en leren veel voorkomende planten en dieren (her)kennen en benoemen. Ook de zoogdieren, ei-dieren, trekvogels en dieren die een winterslaap houden komen aan bod.

Werkboek

Handleiding

 

8| Wat als ...

Korte inhoud

Wat als … we nu eens veranderen wat we doen uit gewoonte en waar we eigenlijk niet meer bij stilstaan? Dat is de boodschap van dit thema: de leerlingen van het tweede leerjaar ontdekken dat zij al heel wat routines hebben die al dan niet bijdragen tot een gezond en gelukkig leven. Ze halen een paar van die routines uit hun context en bekijken die kritisch. De focus ligt op gezondheidseducatie, maar gaat ook breder. We werken met tijd door dit keer klokken en kalenders niet toe te voegen maar ze weg te laten, en we gaan ook even terug naar vroeger. Met een uitstap naar scholen over de hele wereld verkennen we het domein ruimte en in de kennismaking met de werking en de gebruikers van Bednet staan we stil bij enkele maatschappelijke elementen.

Werkboek

Handleiding

 

9| Sprookjes

Korte inhoud

Er was eens … het sprookjesthema van Wouw. De leerlingen gaan op reis naar de wonderlijke wereld van enkele sprookjesfiguren en laten hun verbeelding de vrije loop. Een fantasierijke manier om het schooljaar af te sluiten waarbij de leerlingen ook al eens nadenken over hun eigen vakantieplannen.

Werkboek

Handleiding

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief