Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Structuur / opbouw

Ordening van de leerstof in 8 Kijkers

  • Kijker 1 tot 7: gevarieerd aanbod teksttypes binnen eenzelfde tekstsoort binnen een thematische context 
  • Kijker 8: op speelse wijze terugblikken op doelen die nog niet aan bod kwamen in 1 - 7.

4 lesweken: 3 instructieweken en 1 trotsweek

Instructieweken

  • vanuit de tekst focussen we op de vier vaardigheden
  • integratie van taalbeschouwelijke doelen, (inter)culturele gerichtheid en taalstrategieën
  • stimuleren van functioneel taalbegrip en taalgebruik
  • taalbeschouwing → taal-wijs
    • nadenken over taal
    • leerlingen worden taal-wijs
    • Taal is 'wijs'
  • aandacht voor woordenschat: woordenschatlijn per kijker, impliciet en expliciet, gevarieerde oefeningen in werkkatern, digitale oefenmodule op Kweetet  
Verrekijker taal -instructieweken
verrekijker taal - opbouw

Trotsweek

  • De leerlingen tonen trots wat ze in de instructieweken hebben bereikt.
  • We toetsen de leerling. 
  • Er is tijd, ruimte en materiaal voor een gedifferentieerde herhaling (M-decreet)
    • in de vorm van een presentatie of een activiteit
    • leerlingen verbazen zichzelf, elkaar en de ouders
    • dit sluit aan bij de visie van taalvaardigheidsonderwijs
    • dit moment is facultatief, maar warm aanbevolen

 

Drie lagen, klaar voor elke M-uitdaging

Laag 1: minimaal basisaanbod en brede preventieve basiszorg

Laag 2: verhoogde zorg, facultatief of aanvullend, remediërend of verrijkend, binnen de klascontext (verwacht schooljaar 2017-2018)

Laag 3: specifiek, individueel zorgaanbod, buiten de klascontext (verwacht schooljaar 2017-2018)

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief