Ordening van de leerstof in 8 Kijkers
- Kijker 1 tot 7: gevarieerd aanbod teksttypes binnen eenzelfde tekstsoort binnen een thematische context
- Kijker 8: op speelse wijze terugblikken op doelen die nog niet aan bod kwamen in 1 - 7.
4 lesweken: 3 instructieweken en 1 trotsweek
Diabolo
De verdeling in instructieweken en de trotsweek is opgebouwd volgens het Diabolo-concept het nieuwe didactische model van die Keure. De eerste instructieweek start met een intro: een korte activiteit die de interesse wekt, motiveert en verbindt met de wereld. Daarna volgt het midden tijdens de rest van de instructieweken: een reeks lesactiviteiten waarmee je instructie geeft, oefent en differentieert naar tempo en niveau. Op het einde volgt de klassieke toets. Tot slot is er de outro tijdens de trotsweek: een activiteit die de transfer maakt en de leerlingen dat wat ze geleerd hebben laat toepassen in een nieuwe context.
ONTDEK EEN CONCRETE UITWERKING VAN DIABOLO »
Instructieweken
- vanuit de tekst focussen we op de vier vaardigheden
- integratie van taalbeschouwelijke doelen, (inter)culturele gerichtheid en taalstrategieën
- stimuleren van functioneel taalbegrip en taalgebruik
- taalbeschouwing → taal-wijs
- nadenken over taal
- leerlingen worden taal-wijs
- Taal is 'wijs'
- aandacht voor woordenschat: woordenschatlijn per kijker, impliciet en expliciet, gevarieerde oefeningen in werkkatern, digitale oefenmodule op Kabas.
Trotsweek
- De leerlingen tonen trots wat ze in de instructieweken hebben bereikt.
- We toetsen de leerling.
- Er is tijd, ruimte en materiaal voor een gedifferentieerde herhaling (M-decreet)
- in de vorm van een presentatie of een activiteit
- leerlingen verbazen zichzelf, elkaar en de ouders
- dit sluit aan bij de visie van taalvaardigheidsonderwijs
- dit moment is facultatief, maar warm aanbevolen
Drie lagen, klaar voor elke M-uitdaging
Laag 1: minimaal basisaanbod en brede preventieve basiszorg
Laag 2: verhoogde zorg, facultatief of aanvullend, remediërend of verrijkend, binnen de klascontext (verwacht schooljaar 2017-2018)
Laag 3: specifiek, individueel zorgaanbod, buiten de klascontext (verwacht schooljaar 2017-2018)