Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Nieuw: digitale oefeningen bij Verrekijker Opstap

Opstap is aanvullend materiaal voor taalarme of anderstalige leerlingen bij onze taalmethode Verrekijker. Dat ondersteunend aanbod breidt nu uit! Je vindt namelijk voor het 2e leerjaar nieuwe digitale oefeningen op Kabas die aansluiten bij Opstap.

Digitale oefeningen

De nieuwe digitale oefeningen bij Opstap op Kabas vormen een aanvulling op het aanbod van Verrekijker Opstap en de reguliere oefeningen van Verrekijker Taal 2. Het zijn oefeningen op Taalwijs en Woordenschat, speciaal voor taalarme of anderstalige leerlingen van het 2e leerjaar die het meest nood hebben aan extra taalverwerving. De oefeningen en opdrachten:

  • zijn visueler;
  • hanteren eenvoudiger taalgebruik door vereenvoudigde zinsconstructies en aangepaste verwoordingen. 

Op die manier wordt digitale oefeningen maken veel aangenamer voor leerlingen die het Nederlands nog niet zo goed beheersen. 

Digitale oefeningen: Opstap-versie

Digitale oefening: Start

Je vindt de digitale oefeningen op taalwijs en woordenschat per Kijker onder Oefenmateriaal.
Klik op de oefening om te starten.

Digitale oefening op taalwijs

Oefening op taalwijs

Digitale oefening op woordenschat

Oefening op woordenschat

Planning

Die extra oefeningen bij Opstap van Verrekijker voor het 2e leerjaar staan reeds online voor Kijker 1 en Kijker 2. De oefeningen bij de andere kijkers volgen deze planning:

  • Kijker 3 en 4 - begin oktober 2022
  • Kijker 5 en 6 - begin november 2022
  • Kijker 7 en 8 - begin december 2022

Meer over Opstap

Taalarme of anderstalige leerlingen hebben vooral nood aan ondersteuning bij het lezen en aan meer expliciete aandacht voor de woordenschat doorheen de verschillende taaldomeinen. In de werkboekjes van Verrekijker Opstap gebruiken we dezelfde authentieke teksten als in de bestaande kijkers (thema's) van Verrekijker. Door visuele en tekstuele aanpassingen maken we taal wél haalbaar voor elke leerling in je klas:

  • Vereenvoudigde zinconstructies
    Van samengestelde zinnen maken we enkele zinnen. Zinnen starten veel vaker op een nieuwe regel.
    Pas vanaf het 4e leerjaar komt de verleden tijd aan bod.
  • Opdrachten met een aangepaste verwoording
    Bij de opdrachtomschrijving maken we zo weinig mogelijk gebruik van scheidbare werkwoorden.
    Bijvoorbeeld: 'Markeer' of 'Kleur' in plaats van 'Duid aan'.
  • Nieuwe visuele structuur
    In de werkboeken splitsen we de tekst vaker op in blokken. De opdracht plaatsen we telkens onder een blok tekst. Teksten ondersteunen we met een illustratie.

Verrekijker Opstap

🛒 BESTELLEN » 👀 MEER OVER VERREKIJKER »

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief