Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Structuur / opbouw

Passepartout telt 18 contacten voor het 5e leerjaar en 14 contacten voor het 6e leerjaar. Een leerwerkboek bestaat telkens uit 4 contacten. Na die 4 contacten is er een herhalingsmoment opgenomen. Elk contact is opgebouwd volgens het Diabolo-model:

1. Intro

Het intro-moment dient als inleiding op het thema van het contact. Het motiveert de leerlingen en activeert hun voorkennis. Het intro-moment is opgenomen in de handleiding, waardoor je het als leerkracht makkelijk aanpast tot een activiteit op maat van jouw leerlingen. 

2. Lessen

Elk contact werkt volgens dezelfde gestructureerde, stapsgewijze opbouw:

Les 1

1/ De eerste kijk- en luisterbeurt


Eerste kennismaking met de dialoog die de woordenschat en zinstructuren van het contact aanbrengt via de animatie

2/ Nieuwe woorden, structuren en uitdrukkingen

- Aandacht voor de nieuwe inhouden van het contact
- Consequent kleurgebruik:
• Blauwe woorden: mannelijk
• Paarse woorden: vrouwelijk
• Oranje woorden: werkwoorden

3/ Luisteren en lezen


Luisteren en lezen aan de hand van de dialoog

4/ Klankenhoekje (enkel 5e leerjaar)

Extra aandacht voor de uitspraak van de Franse taal ter voorbereiding van de mondelinge interactie

5/ Lezend spreken

Lezend spreken aan de hand van de dialoog

Les 2

6/ Memoriseren en spelen

- Aan de hand van de dialoog
- Actieve werkvorm

7/ Gerichte luisteroefeningen

- Essentiële stap ter voorbereiding van de mondelinge interactie
- Telkens met mondelinge voorbereidende oefeningen, zodat de leerlingen goed georiënteerd luisteren

8/ Taalhoek

- Aanbreng van de taalstructuren
- Grammatica als middel, niet als doel
- Veelvuldige herhaling en verankering doorheen de twee leerjaren
- Met verwerkingsopdrachten

Les 3

9/ Leesteksten

- Aandacht voor diverse tekstsoorten
- Teksten uit de leefwereld van de leerlingen
- Begrijpend lezen oefenen

10/ Schrijven

- Gevarieerd oefenaanbod
- Schriftelijke oefeningen op drie niveaus
• Herhalend (foutloos kopiëren)
• Beschrijvend (met aangeefelementen)
• Structurerend (geen aangereikte bouwstenen meer)

Les 4

11/ Cultuur

- Liedje of element uit de Franse cultuur per contact

Bekijk hier voorbeelden volgens de vaste lesopbouw »


3. Actie

Elk contact sluit af met een lestijd waarin de leerlingen actief gaan communiceren. Ze komen tot vrije vertolkingen met behulp van de geleerde woordenschat en uitdrukkingen.


MEER INFO OVER DIABOLO »

ONTDEK EEN CONCRETE UITWERKING VAN DIABOLO »

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief