Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Structuur / opbouw

Blokken

Matti en Mona is in de eerste plaats ontwikkeld voor de onthaalklas, maar kan ook perfect functioneren in andere situaties waarin je gefocust basistaal wilt aanbrengen en oefenen. De methode is dus niet gebonden aan een bepaald leerjaar, maar is wel in elk leerjaar inzetbaar.

Het materiaal is opgebouwd uit zeven blokken:

  • In de eerste drie blokken zien de leerlingen de basiswoordenschat die noodzakelijk is om goed te functioneren op school en in de klas, en om zich daar ook goed te kunnen voelen.
  • In de andere vier blokken zien de leerlingen woordenschat uit hun eigen leefwereld.

Ieder blok heeft zijn eigen kleur. Er werd gekozen voor kleuren die gemakkelijk te benoemen en te begrijpen zijn.

kleuren blokken

nieuw

Thema's

Alle blokken zijn telkens opgebouwd uit een aantal thema’s. Je kan zelf kiezen op welk moment je welk thema inzet. De feesten Sinterklaas en Kerstmis zijn als extra thema’s opgenomen in blok 7. Kerstmis en Sinterklaas zijn twee belangrijke feesten in de leefwereld van Vlaamse kinderen, maar niet noodzakelijk in de leefwereld van kinderen met een andere afkomst. Ook hier maak je de keuze of je de thema’s al dan niet aan bod laat komen.

Een overzicht van de blokken en thema’s:

Blok 1 Thema 1 Kennismaking
Blok 2

Thema 1
Thema 2
Thema 3
Thema 4 

De school
De klas
De kleuren
De cijfers

Blok 3

Thema 1
Thema 2
Thema 3
Thema 4

Thema 5 

 

 

 

Een dag 
De dagen van de week
De maanden van het jaar
De seizoenen

Het weer 

nieuw

Blok 4

Thema 1
Thema 2
Thema 3
Thema 4

Het lichaam
De kledij
Familie
De gevoelens

Blok 5

Thema 1
Thema 2
Thema 3

De voeding 
Groenten en fruit
Winkels en verpakkingen

Blok 6

Thema 1
Thema 2
Thema 3

Thema 4

 

 

De straat
Het vervoer
Ontspanning

De dieren

nieuw

Blok 7 

Thema 1
Thema 2

Sinterklaas
Kerstmis

Lesactiviteiten

Er zijn binnen ieder thema vier lessen, die samen het didactische Diabolo-model volgen.

Diabolo intro

Elk thema start met les 1, de intro, waarin de woordenschat wordt aangebracht op een speelse manier, met het wekken van interesse.

Diabolo - midden

In les 2 wordt de woordenschat verwerkt, met het belang van zoveel mogelijk te variëren in werkvormen (bijvoorbeeld de lijst ‘Taalspelletjes’ uit de handleiding).

In les 3 worden de geleerde begrippen verankerd aan de hand van het werkboek. Dat werkboek kan ook gebruikt worden als huiswerk of als klaswerk voor leerlingen die in de reguliere klas verder kunnen oefenen.

nieuw - outro


Elk thema eindigt met les 4, de outro, waarin de woordenschat wordt toegepast in een andere context door een creatieve opdracht. Hierdoor wordt de woordenschat verder actief verankerd.

Geen enkele les is aan een bepaalde lesduur (25’ of 50’) te koppelen. De tijdsbesteding aan een bepaalde les is namelijk afhankelijk van de groep en de context.

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief