Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Algemeen

Motorische oefendidactiek

Een beweging aanleren vraagt inzicht en inoefening. We bouwen samen het modelschema op en daarna oefenen we de schrijfbeweging veelvuldig in.

Muzische elementen ter ondersteuning

Luna biedt woord, beeld en muziek aan om het inslijpen van de bewegingen te ondersteunen. Bij elke kleine en hoofdletter hoort een versje en een animatie in het bordboek. De pengreep, zithouding en bladligging brengt Luna aan in een lied. Posters aan de klaswand bieden permanente, visuele steun doorheen de dag door.

Materiaal voor drie leerjaren

In het eerste leerjaar nemen we een aanloop met de herhaling van de schrijfpatronen. We leren de kleine letters en oefenen alle verbindingen apart.

In het tweede leerjaar herhalen we de kleine letters. We leren de hoofdletters aan en oefenen ook hier de verbindingen apart. Daarna oefenen we verder in leuke, gevarieerde schrijfopdrachten. 

In het derde leerjaar herhalen we de kleine letters, de hoofdletters en hun verbindingen. Daarna oefenen we een hele tijd in gevarieerde schrijfopdrachten. Belangrijk: de timing van het oefenmateriaal in Luna zit niet vast in ‘lessen’. Je kunt het flexibel inzetten en aanpassen aan je eigen noden en situatie, in je klas of voor individuele leertrajecten.

Voorbereidend schrijven Aanvankelijk schrijven Voorgezet schrijven
KO en leerjaar 1 Leerjaar 1 tot 3 Vanaf leerjaar 4
Groot- en fijnmotorisch oefenen Aanleren letters, hoofdletters én verbindingen Basis is gelegd en ingeslepen
Oefenen van ritmische schrijfpatronen Oefenen op correcte vorm Aanhouden van een attitude: schriftzorg
Vatiatie in vorm, grootte en materiaal Oefenen op ritme, tempo en souplesse Ontwikkelen van een persoonlijk handschrift
Horizontaal en verticaal Variatie in grootte en materiaal Leesbaar en duurzaam
Vrij en begrensd Verticaal en horizontaal  
Ontspannend en met druk Met en zonder begrenzing  
Van beide handen tot voorkeurshand Belangrijk: voorkeurshand is bepaald!  
Krullenbol
Luna (schrijfpatronen)
Luna (letters, hoofdletters, verbindingen, gevarieerd herhalen) Eventueel nog individuele schrijftaken met de Luna oefeningengenerator

Links en rechts

Als kinderen leren schrijven is het belangrijk dat vooraf (!) vast staat wat hun voorkeurshand is. Schrijven, doe je links of rechts. Kinderen van wie je zeker bent dat ze dominant links zijn, moeten links (leren) schrijven. Dit betekent dat ze 

  • een linkshellend schrift aanleren. Luna biedt zowel een links- als rechtshellend schrift aan. 
  • op de juiste plaats in de klas zitten en hun linkerarm voldoende ruimte krijgt. 
  • hun werkboek of werkblad anders leggen op hun schrijftafel. 
  • aan het bord of door de leerkracht ook linkse voorbeelden krijgen die hun linkse schrift tonen en ondersteunen.

Materiële voorwaarden

Luna gaat ervan uit dat kinderen leren schrijven in de beste materiële omstandigheden. Dat betekent dat de schoolmeubels een juiste houding mogelijk maken maar ook ondersteunen. 

Wat betreft het schrijfmateriaal, stelt Luna in het eerste leerjaar het potlood voor. Luna wordt gedrukt op ongestreken papier. Als je daarop schrijft met een potlood voel je weerstand. Dat helpt de beginnende schrijver. Hij schuift minder uit en heeft daardoor ook meer gevoel tijdens het schrijven. Wanneer kinderen een eindje zijn gevorderd, kunnen ze overschakelen op een balpen. Schrijven met een balpen vraagt meer beheersing dan met een potlood en vulpen.

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief