Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Voordelen van adaptief leren

Via Kabas hebben zowel jij als jouw leerlingen toegang tot het digitale materiaal van onze leermethodes. Het bordboek, de bijlagen, digitale tools, digitale oefeningen: een schat aan digitale hulpmiddelen om leerstof bij te brengen en in te oefenen. Om die schat nog waardevoller te maken, voorzien we onze nieuwste methodes ook van een adaptief spoor. Wat is dat precies en wat zijn de voordelen?

Adaptief leren

Adaptief leren staat voor gepersonaliseerd leren via technologie. Als leerkracht hecht je veel waarde aan het feit dat elke leerling uniek is, dat is de reden waarom je gaat differentiëren. Wie differentieert, zet dus eigenlijk al in op gepersonaliseerd leren. Adaptief leren is dan de logische volgende stap bij het oefenen op Kabas. Dankzij adaptieve technologie kun je het digitale leerproces van je leerlingen namelijk afstemmen op hun individuele prestatie en gedrag. Die vorm van artificiële intelligentie biedt leerlingen veel voordelen bij het maken van digitale oefeningen:

  • Oefenen gebeurt juister;
  • Oefeningen worden sneller gemaakt;
  • De betrokkenheid van de leerlingen is groter.

voordeel leerling

Hoe werken adaptieve oefeningen?

Digitale oefeningen die werken via een adaptief spoor, verzamelen gegevens terwijl een leerling een oefening maakt. Het spoor analyseert hoe een leerling de oefening oplost en haalt daaruit zijn of haar sterktes en zwaktes. Op basis van die vaststelling wordt er automatisch een volgende, gepersonaliseerde oefening voorgelegd die de missende kennis aanvult, het kennisverval opvangt en de betrokkenheid verhoogt. De technologie schat dus zelf in van welke oefeningen de leerling op dat moment het meeste zal bijleren. Elke leerling maakt op die manier een eigen, unieke oefeningenreeks op maat zonder tussenkomst van de leerkracht.

kabas adaptief leerspoor

Rol van de leerkracht

Hoewel adaptief leren dus een efficiënte manier is om te differentiëren via digitale oefeningen, dient het als ondersteuning van het interpersoonlijke leren tussen de leerkracht en de leerlingen. Adaptieve technologie vervangt jouw rol als leerkracht en jouw lessen dus zeker niet, maar ze optimaliseert het echte leren. Dankzij het implementeren van adaptieve oefeningen:

  • Krijg je accurate inzichten over de klas en de individuele leerlingenprestaties zodat je lessen daar beter op kunt afstemmen;
  • Komt er meer tijd en ruimte vrij voor praktijk en om te doen waar jij als leerkracht uniek en sterk in bent;
  • Kun je met meer zekerheid en vertrouwen inschatten wanneer leerlingen de leerstof voldoende beheersen.

voordeel leerkracht

Concreet voorbeeld: Fluo

Fluo is onze nieuwe methode verkeers- en mobiliteitseducatie met adaptieve oefeningen op Kabas. Een Fluo-thema start met een digitale opwarming via een adaptief spoor. Zo starten ze ‘opgewarmd’ aan de les en weet de leerkracht meteen wat hun beginsituatie is. Na een klassiek, kort instructie- en oefenmoment in de klas volgt opnieuw een digitaal, adaptief spoor met oefeningen, instructiefilmpjes en simulaties op maat. De leerlingen volgen daarin hun eigen traject, de leerkracht ziet alles op zijn of haar dashboard in Kabas. Zo winnen je leerlingen dus meer tijd om te oefenen in reële situaties, zodra ze voldoende verkeersinzicht hebben om dat veilig te doen.

oefenleerspoor leerling

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief