Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Automatisch gedifferentieerde taak

Naast de mogelijkheid om als leerkracht zelf een taak voor de leerling samen te stellen, biedt Kabas ook differentiatie aan in de vorm van de automatisch gedifferentieerde taak. Lees hier welke voordelen die automatische differentiatie jou biedt πŸ‘‡

Zelf samengestelde taken versus automatisch gedifferentieerde taken op Kabas. Een mondvol, maar wat houden die taken in en hoe komen ze tot stand? We gingen te rade bij de uitgevers!

🧐 Wat is het verschil met een taak die de leerkracht zelf samenstelt?

In een zelf samengestelde taak gaat de leerkracht op zoek naar zinvolle oefenstof voor zijn/haar leerlingen. De leerkracht kiest met andere woorden zelf de inhoud en het differentiatieniveau van de taak. In een automatisch gedifferentieerde taak wordt het aanbod per leerling vanuit Kabas voorgesteld.

🧐 Hoe weet het programma wat er aangeboden moet worden?

De leerkracht duidt de evaluatie aan waarna hij/zij de taak wil geven en geeft de scores van de leerlingen op deze evaluatie in. Kabas roept vervolgens de doelen van die evaluatie op en doet op basis van de scores van de leerlingen een voorstel tot remediëringsoefeningen, verdere inoefening of een verrijkingsaanbod. De leerkracht kan dan nog kiezen of die oefeningen effectief aangeboden worden aan elke leerling of bijvoorbeeld enkel aan de leerlingen die remediëring nodig hebben.

🧐 Als een leerling een taak bijvoorbeeld snel en foutloos maakt, krijgt hij dan meer uitdaging?

Nee, de automatisch gedifferentieerde taak wordt niet aangepast tijdens het maken, het is een vast aanbod dat op voorhand per leerling bepaald is. Dat is het grote verschil tussen de automatisch gedifferentieerde taak en een adaptief leerspoor, waarvoor we vanaf januari 2023 een aanbod voorzien.

🧐 Hoe kan de leerkracht zo'n automatisch gedifferentieerde taak opvolgen?

De leerkracht krijgt een handig overzicht in zijn/haar resultatenscherm waarbij hij/zij kan volgen welke differentiatie elke leerling aangeboden kreeg en hoe die leerling gepresteerd heeft.

🧐 Hoe herken je als leerkracht het verschil tussen een zelf samengestelde taak en een automatisch gedifferentieerde taak in je takenoverzicht?

Beide hebben een ander pictogram in het overzicht. Voor de leerlingen worden beide taken op dezelfde manier weergegeven.

Automatisch differentiëren bij taken na een toets is momenteel al mogelijk bij Frans, wiskunde, taal en spelling.

Bekijk de instructievideo 

 

Concreet voorbeeld bij FransπŸ‘‡

Stap 1: Evaluatie

kabas

Stap 2: Scores invoeren

Kabas

Stap 3: Voorstel differentiatie

kabas differentiatie

 
Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief