Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Structuur / opbouw

Fluo is een verkeersmethode voor de zes leerjaren en bevat een aanbod van 25 lesuren van 50 minuten voor elk leerjaar.

Fluo is opgedeeld in vijf thema’s die terugkeren over de zes leerjaren heen:

  • Voetganger
  • Fietser
  • Passagier
  • Schoolomgeving
  • Mobiliteit

Elk thema kent een vaste opbouw volgens het Diabolo-model:

Diabolo_intro

Elk thema start met een ontdekmoment van 25 minuten: de leerlingen activeren via een adaptief traject hun voorkennis, brengen hun eigen omgeving in kaart en worden getriggerd.

Diabolo_midden

In de lessenreeks doen leerlingen op een doelgerichte manier kennis, inzichten en vaardigheden rond de verschillende verkeersituaties en -deelnemers op. Op maat en via gevarieerde werkvormen gaan ze aan de slag met de nieuwe info (in groepswerk, op papier, via de digitale oefeningen en met de simulaties). Via het adaptief traject toont elke leerling aan dat hij of zij klaar is voor de praktijk. Je oefent in parcours op de speelplaats of in de turnzaal en gaat nadien op stap in het verkeer.

Diabolo_outro

In de acties van 50 minuten passen de leerlingen de kennis en vaardigheden toe in hun eigen context en maken toepassingen in gevarieerde situaties.

Concreet verdeelt dit de thema's in het Fluo-moment, de Fluo-lessen en de Fluo-actie

Fluo-moment

Als leerling krijgt een persoonlijke opwarmreeks aan digitale oefeningen. Deze reeks bevat zowel oefeningen die de kennis en vaardigheden van de voorbije jaren herhalen, als oefeningen die voor de nieuwe doelen polst naar de voorkennis. Deze opwarmreeks is individueel aangepast aan elke leerling. Ze kan thuis gemaakt worden of op school naargelang de situatie van je school en leerlingen.

Als leerkracht krijg je in jouw Kabas-scherm het overzicht van wat je leerlingen scoorden op hun traject. Zo heb je in één overzicht de voorkennis van je klasgroep in kaart om je lessen op een goeie manier te starten.

Fluo-lessen

De leerlingen gaan in interactie over de diverse situaties, ze leggen meningen en ervaringen samen en gaan op zoek naar het juiste veilige gedrag. Fluo maakt gebruik van veel beeldmateriaal zodat de leerlingen de verkeersregels en juiste gedragingen meteen voor zich zien. Op het einde van elk werkboekje wordt een overzicht van de nieuwe leerstof opgenomen.

Na de lessenreeks krijgen de leerlingen een digitale adaptieve oefenreeks. Daarin toont elke leerling dat hij / zij de nieuwe leerstof beheerst en klaar is voor de praktijk. Dit oefentraject is opnieuw op maat van elke leerling: er wordt rekening gehouden met wat de leerling in de opwarmreeks al presteerde, leerlingen bij wie de leerstof nog niet voldoende is aangeleerd, krijgen tussen de oefeningen instructiefilmpjes te zien, leerlingen die de leerstof vlot beheersen, worden verder uitgedaagd met moeilijkere oefeningen en simulaties. Leerlingen moeten deze oefenreeks positief beëindigen om naar de doe-lessen over te gaan.

MEER OVER DE DIGITALE TOOLS »

Zodra leerlingen de leerstof beheersen, gaan ze oefenen in de praktijk: op een parcours binnen de school / een plein in de buurt of door een leeruitstap in de omgeving krijgen de leerlingen de kans om hun verkeersvaardigheden in een concrete, reële verkeerscontext in te oefenen onder begeleiding. Tijdens deze praktijklessen groeien ze uit tot vaardige verkeersdeelnemers wanneer ze zich zelfstandig in het verkeer zullen begeven.

Fluo-actie

Leerlingen passen de kennis en vaardigheden toe in hun eigen context en maken toepassingen in gevarieerde situaties: maquettes over de schoolomgeving, affiches om passanten rond de school aan te zetten tot veilig verkeersgedrag, fietscontroles bij andere leerjaren, …

Zo tonen ze aan dat ze de kennis en vaardigheden beheersen door die in te inzetten in diverse situaties, afhankelijk van de eigen context en de tijd nemen voor zelfreflectie.

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief