Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Wouw en Diabolo

Wouw is onze nieuwe methode wereldoriëntatie in het lager onderwijs. De wouw is een roofvogel. Het beeld van een vogel is levendig: hij beweegt, is actief, vliegt de wereld mee rond en/of zit mee op de schouder van de kinderen. De vogel moet overzicht op het terrein houden, alert zijn, getuigt van veel kennis en kunde, durf en doorzetting.

Kortom, de wouw bezit de vaardigheden die we van de leerlingen verwachten en waarin we de leerlingen helpen groeien.

In de structuur en opbouw van de methode wereldoriëntatie nemen we ook het Wouw-gevoel mee:

  • Het Wouw-gevoel van verwondering zit in de start van elk thema bij het Wouw-moment;
  • Tijdens de Wouw-lessen verwerven de leerlingen de nodige kennis, inzichten en vaardigheden van het thema. 
  • Het Wouw-gevoel van trots op hun eigen prestaties zit in het einde van elk thema bij de Wouw-actie, wanneer de leerlingen actief werken naar/aan een eigen creatie. Zo draagt elk thema ook ten volle bij tot de bredere persoonlijke ontwikkeling van de leerlingen.


Een voorbeeld van een Wouw-moment ter illustratie: Mijn lichaam is een fantastische machine (Wouw 5 - Thema 7)
Het Wouw-moment heeft tot doel de voorkennis bij je leerlingen te activeren door te observeren en te verwonderen. Aan de hand van leuke opdrachten aan het begin van het thema wekken we interesse op en zijn leerlingen benieuwd naar hoe het menselijk lichaam precies werkt.

Test deze activiteit eens uit tijdens je lessen wereldoriëntatie. 

Wouw-moment - Menselijk lichaam

BEKIJK MEER THEMA'S »

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief