Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Verrekijker en Diabolo

Verrekijker is onze vernieuwende totaalmethode Nederlands in het lager onderwijs. In Verrekijker zetten we heel sterk in op het derde deel van de Diabolo, de outro. Op het einde van elke kijker/thema werken leerlingen namelijk aan een trotsproduct. Ze passen toe wat ze hebben geleerd en creëren een individueel resultaat.

Een voorbeeld ter illustratie: Wervende tekst - te koop (Verrekijker 4 - kijker 5)

Intro: De leerkracht zoekt een nieuwe fiets. Omdat hij/zij niet te veel geld wil uitgeven, besluit hij/zij een tweedehandsfiets te kopen. De leerlingen pluizen de zoekertje van een krant uit, op zoek naar een geschikte fiets. De leerkracht benadrukt dat het een goed idee is om iets wat je niet meer gebruikt tweedehands te verkopen en hiervoor een zoekertje te plaatsen. De leerkracht vraagt aan de leerlingen om thuis een voorwerp te zoeken dat ze niet meer gebruiken en tweedehands willen verkopen, bv. een boek, speelgoed, een kledingstuk …

Midden: De leerlingen doen kennis en vaardigheden op over manieren om klanten te werven voor het kopen van hun spullen. Ze schrijven een zoekertje en leren hoe ze een voorwerp kunnen omschrijven. Ze voeren een telefoongesprek of rollenspel, oefenen het overtuigen van een mogelijke koper. Ze plannen een tweedehandsmarkt op school. Hiervoor maken ze uitnodigingen en posters die ze verdelen. 

Outro: De leerlingen passen de opgedane kennis en vaardigheden toe bij het verkopen van tweedehandsspullen op de tweedehandsmarkt.

Diabolo | Trotsproduct

Bekijk hier meer voorbeelden.

MEER WETEN OVER VERREKIJKER »

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief