Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Audace en Diabolo

Audace is volledig opgebouwd volgens het diabolo-concept. Elke module bevat een intro (Départ), midden (Parcours) en outro (Expédition).

De Départ is een korte creatieve opdracht waarin het thema en de tekstsoort van de module geïntroduceerd worden. Tijdens de drie Parcours-weken worden de grammatica en woordenschat aangebracht en ingeoefend aan de hand van authentiek tekstmateriaal binnen eenzelfde tekstsoort. Vervolgens is er de Expédition waarin de leerlingen de opgedane kennis zelf toepassen in een nieuwe context.

In het lerarendossier vind je telkens varianten voor de Départ en de Expédition. Hierdoor kun je variëren op basis van interesse, niveau en vaardigheden (schriftelijke of mondelinge transferopdracht).

Audace 1 module 2: C’est en vogue ! (opiniërende tekst)

1. Départ

De leerlingen bekijken een aantal foto’s en geven hun mening over de kledingstijlen.

Audace 1- Module 2 - Départ

 

2. Parcours

Aan de hand van tijdschriftartikels, instagrampagina’s en interviews wordt de woordenschat rond kleding ingeoefend. De leerlingen leren hun mening uiten in het Frans.

Audace 1 - Module 2 - Parcours: les mots-dièse de la mode

 

3. Expédition

De leerlingen organiseren een modeshow. Eerst beschrijft de presentator de outfits en daarna mogen de modellen hun outfit beoordelen. Daarvoor gebruiken ze de grammatica en woordenschat uit de module (vocabulaire des vêtements, le pluriel et le féminin de l’adjectif ...).

Audace 1 - Module 2 - Expédition

 

Audace 1 module 4: Voici ma chambre ! (informatieve tekst)

1. Départ

De module start met een wereldkaart waarop foto’s van enkele kinderen staan. De leerlingen proberen de kinderen aan de juiste slaapkamer te koppelen. Vervolgens lezen de leerlingen een aantal stellingen en duiden ze aan bij welke slaapkamer die van toepassing is.

Audace 1 - Module 4 - Départ

 

2. Parcours

De leerlingen oefenen de woordenschat rond slaapkamers en kleuren in aan de hand van een Wikipedia-artikel, een audiogids in een museum, een infographic en een webpagina. Ze leren hoe ze een kamer kunnen beschrijven met behulp van de voorzetsels van plaats.

Audace 1 - Module 4 - Parcours: les prépositions de lieu

 

3. Expédition

De leerlingen richten hun kamer opnieuw in. Hiervoor maken ze een plan van hun kamer waarin ze alle aanpassingen aanduiden. Ze kiezen zelf of ze dat plan tekenen, een grondplan op de computer maken of een maquette maken. Vervolgens stellen ze hun nieuwe kamer voor aan hun klasgenoten.

Audace 1 - Module 4 - Expédition

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief