Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Grootmotorisch bewegen

De nieuwe uitgaven van Krullenbol - grootmotorisch bewegen, focussen op de wortels van de schrijfritmiekboom: lichaamsbewustzijn, lichaamscontrole - motorische coördinatie en lichaamskennis. Aan de hand van beweegkaarten, beweegposters en instrumentale liedjes wordt op een speelse manier aan belangrijke voorwaarden gewerkt.

Beweegkaarten

  • We kozen bewust voor één overkoepelend pakket voor de verschillende leeftijdsgroepen. Op elke kaart staan de relevante leeftijdsgroepen aangeduid. Ook vind je op elke kaart vaak meerdere differentiatietips uitgeschreven, in stijgende moeilijkheidsgraad. Zo zijn de eenvoudigste oefeningen vaak haalbaar voor de 3+ en de iets moeilijkere varianten voor de 4+ en 5+. Het is dus handig dat elke leerkracht een eigen set kaarten ter beschikking heeft om deze belangrijke basisvaardigheden veelvuldig te oefenen. 
  • De set beweegkaarten kunnen afzonderlijk of in combinatie met de muziek gebruikt worden. Extra materiaal heb je niet nodig.
  • Op elke kaart staan meerdere beweegideeën uitgeschreven. Leuk om de bewegingen in een thematisch kleedje te stoppen.
  • De kaarten zijn ingedeeld in 7 categorieën:

Stap en stamp

Stap en stampoefeningen steunend op de voeten met recht of gebogen romp. De handen worden niet als steun ingezet. Er is geen zweeffase van de voeten. Het zijn voortbewegingen (verplaatsen door de ruimte is mogelijk) maar bijna alle oefeningen kunnen ook ter plaatse uitgevoerd worden.

Loop en spring 

Loop en springoefeningen steunend op de voeten met recht of gebogen romp. De handen worden niet als steun ingezet. Het zijn bewegingen met een zweeffase van de voeten. Het zijn voortbewegingen (verplaatsen door de ruimte is mogelijk) maar bijna alle oefeningen kunnen ook ter plaatse uitgevoerd worden.

Buig, strek, draai

Oefeningen waarbij het buigen en strekken, het zijwaarts buigen, het roteren/ draaien van de romp centraal staat. Deze oefeningen worden ter plaatse uitgevoerd. Rechtstaand, zittend of liggend.

Rol, sluip, kruip

Het zijn bewegingsvormen met een groot steunvlak. Voortbewegingen laag bij de grond uitgevoerd. Bewegingen waarbij het volledige lichaam of een groot deel contact houdt met de ondergrond of bewegingen met steun van de handen. Het zijn voortbewegingen door de ruimte maar sommige oefeningen kunnen ook als variant ter plaatse uitgevoerd worden.

Armen, hoofd en benen

Oefeningen waarbij isolatiebewegingen worden uitgevoerd. Hoofd, schouders, armen, benen, … apart bewegen of gecoördineerde bewegingen van de ledematen.  De oefeningen worden ter plaatse rechtstaand, zitten of liggend uitgevoerd. Door deze oefeningen te combineren met een andere beweegvorm (stappen, lopen, …) zijn soms ‘door de ruimte’ varianten mogelijk.

Ademhaling

Oefeningen waarbij het bewustzijn van de ademhaling centraal staan. Een rustig ademhalingsritme ligt aan de basis van een gevoel van rust en veiligheid. De aandacht verleggen naar binnen en zich concentreren op de eigen ademhaling helpt ook om omgevingsprikkels te filteren.

Houdingskaarten

Het nabootsen van houdingen helpt mee aan een beter lichaamsbewustzijn. De zintuigen in spieren en gewrichten (proprioceptie) zorgen ervoor dat je een ‘gevoel’ ontwikkelt voor de lichaamshoudingen die je aanneemt en de bewegingen die je maakt. Het lichaamsgevoel wordt gestimuleerd. Het nabootsen van houdingen oefent ook het statisch evenwicht, tonus en stabiliteit. Kinderen leren het verband leggen tussen afbeeldingen en de eigen lichaamshouding.

Ritmiek

Ritmiek is de rode draad doorheen Krullenbol. Dus ook bij het nieuwe pakket hoort muziek!

  • Voor elke leeftijdsgroep zijn er een twintigtal instrumentale nummers uitgewerkt.
  • Elk nummer is opgebouwd uit verschillende ritmes. Aan elk ritme is een beweging gekoppeld.
  • De jongste kleuters gaan op muziek rollen, kruipen, stampen, lopen, zwaaien, klappen …
  • De oudste kleuters maken wisselsprongen, kruislopen, zijwaartse bijtrekpassen …
  • Die bewegingen kunnen de kinderen eerst oefenen aan de hand van de beweegkaarten. Daarna gaan ze op de muziek aan de slag.
  • Door het afwisselen van verschillende bewegingen komen de kinderen tot een dansje.

Posters

Bij elk liedje hoort een thematische poster die de bewegingen visueel maakt. Omdat elk nummer bij een bepaald thema hoort (herfst, ridders en prinsessen, piraten ...) maken de posters het thema ook visueel in de klas.

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief