Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Thema's of BC's

Iene Miene Mutte 1

BC 1 Kijk wat ik al kan!

Dagelijks voeren kleuters een aantal ‘routinehandelingen’ uit zoals: naar het toilet gaan, de neus snuiten, schooltas open- en dichtdoen, handen wassen, kleding aantrekken ...
De verschillende routinehandelingen komen voor in één of meerdere activiteiten die individueel of in kleine groepjes aangeboden worden.

BC 2 Kleine, pieter peuter vingers en nog veel meer

Vaak is het belangrijk dat kleuters in de dagelijkse realiteit hun lichaamsdelen en hun kleren kunnen aanwijzen of benoemen. We werken daartoe rond het lichaamsschema.
Afwisselend staan enkele of meerdere lichaamsdelen en/of kledingstukken in de kijker.
Je vult zelf aan volgens eigen wensen.

BC 3 Ik speel en ik werk

Het is de bedoeling dat de kleuters de materialen die ze dagelijks in de klas hanteren, leren kennen en correct benoemen. Ze verwoorden de handelingen die ze uitvoeren, de plannen die ze maken, de resultaten waartoe ze komen …  Kortom, ze leren op een goede manier over hun spel en werk communiceren.

BC 4 Ik voel

Door met zoveel mogelijk zintuigen waar te nemen, kun je veel te weten komen over de dingen. Eén aspect van het waarnemen is het voelen. Door de kleuters vertrouwde en aantrekkelijke materialen aan te bieden, krijgen ze kansen om al kijkend en voelend veel over de aangeboden voorwerpen te vertellen. 

 

Iene Miene Mutte 2

BC 1 Ik ben super in ... 

Kleuters hebben regelmatig een stevige bevestiging nodig. Dat sterkt hun zelfvertrouwen en helpt hen om stappen vooruit te zetten in hun ontwikkeling.
Dit BC helpt de kleuters hun sterke kanten te ontdekken en op zoek te gaan naar volgende uitdagingen.

BC 2 Kleine boeken, grote boeken

Boeken spelen een grote rol als het om taalontwikkeling gaat. Zo maken de kleuters niet alleen via de kleuterbibliotheek kennis met boeken, ze leren doorheen meerdere activiteiten ook houden van boeken.

BC 3 Wat hoor ik daar?

Binnen de taalontwikkeling is niet alleen het spreken maar ook goed luisteren belangrijk.
We willen kleuters daartoe helpen door specifieke luisteractiviteiten aan te bieden en ze geconcentreerd laten luisteren naar niet-talige en talige geluiden.
Het verwoorden komt er natuurlijk bij.

BC 4 Past Dit hierbij?

We stimuleren de kleuters om na te denken en te praten bij wat ze zien en wat ze doen.
Als ze voor bepaalde vragen of problemen staan, leren ze die eventueel zelf te beantwoorden en zelfstandig op te lossen. Als dat niet lukt, leren ze hulp vragen.

 

Iene Miene Mutte 3

BC 1 Iedereen anders!

Dagelijks worden kleuters geconfronteerd met het ‘anders zijn’ van familie, buren, vriendjes en van iedereen om zich heen. De activiteiten uit dit eerste BC zullen je ongetwijfeld inspireren om nog meer aspecten van het ‘anders zijn’ uit te diepen.

BC 2 In mijn fantasie

In de derde kleuterklas zijn de meeste kleuters er volop aan toe om hun fantasie de vrije loop te laten.

BC 3 Wist je dat?

In dit BC werken we rond technologie. We willen de nieuwsgierige kleuters helpen om dingen te onderzoeken, te ontdekken, te verklaren en om antwoorden te vinden op hun vragen. 

BC 4 Ik speel met cijfers en letters

Veel kleuters uit de derde kleuterklas zijn in hun laatste kleuterschoolperiode uitermate
geïnteresseerd in cijfers en letters. Vandaar het vierde BC.

EXTRA! BC 5 dag mol en beer!

‘Mol en beer’ is een BC dat toegevoegd werd bij de vier thema’s voor de derde kleuterklas.
Het wil een plezierige kennismaking zijn met de poppen die bij de leesmethode gebruikt worden in het eerste leerjaar. Of de school deze methode nu al dan niet gebruikt, speelt niet zo een rol. De bedoeling blijft om de ontluikende geletterdheid bij de kleuters te laten groeien in allerlei speelse activiteiten.

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief