Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Sofie De Vriese | Marketeer die Keure

Sofie De Vriese maakt deel uit van ons achtkoppig marketingteam van de uitgeverij en drukkerij. Al 5 jaar gaat ze elke dag enthousiast aan de slag met marketing voor de educatieve uitgeverij. Maar ze verwent onze klanten en medewerkers ook jaarlijks met creatieve evenementen. Hoe ze dat doet? Dat vertelt ze hier…


Sofie De Vriese | Marketeer die Keure

Een dag als marketeer bij die Keure is heel gevarieerd. Het loopt zelden zoals ik ’s ochtends dacht. Alle marketeers zijn verantwoordelijk voor het hele marketingspectrum. Maar natuurlijk hebben we elk onze eigen specialisaties. Zo is het organiseren van evenementen, van klassieke infosessies tot grote events, mijn grootste sterkte. Ik zet acties op, organiseer evenementen, ondersteun de sales en volg sponsorprojecten op.

We schrijven bovendien content over bepaalde onderwerpen waar leerkrachten mee aan de slag kunnen. Maar omdat het moeilijk is om een hele dag content te schrijven, is het fijn dat we de vrijheid hebben om onze dag zelf in te delen. Dat zorgt ook voor efficiëntie. Bepaalde projecten hebben natuurlijk een einddatum, maar zolang je rekening houdt met de deadline maakt het niet uit wanneer je wat doet.

In november 2019 werk ik 5 jaar bij die Keure, de tijd is voorbijgevlogen. Je zou verwachten dat elk schooljaar hetzelfde is, maar niets is minder waar. De vaste events komen telkens wel terug, maar we geven ze elk schooljaar een andere invulling. Er zijn ook altijd andere vakken en methodes waar we de nadruk op leggen. Dat zorgt er dan ook voor dat onze acties kunnen variëren. Nieuwe strategieën gebruiken is noodzakelijk om ons doelpubliek te blijven bereiken.

Sofie De Vriese | Marketeer die Keure

Wat geeft jou voldoening?

Ik ga in mijn vrije tijd vaak naar beurzen, ik betrap mezelf erop dat ik dan vooral naar de standopstelling kijk om ideeën op te doen voor eigen beurzen. Afhankelijk van het eventconcept vraagt de organisatie een andere aanpak, dat maakt het altijd uitdagend. Of er nu een project op lange termijn ingepland staat of er moet last-minute iets in orde gebracht worden, het resultaat moet voor mij even goed zijn. Ik hou ervan om evenementen te organiseren, te plannen en tot in de puntjes te verzorgen. Het geeft mij veel voldoening als alles dan uiteindelijk in zijn plooi valt en het resultaat geslaagd is voor uitgevers, sales en de genodigden zelf.

Sofie De Vriese | Marketeer die Keure

De sfeer op die Keure, hoe is die?

We hebben een heel tof team waarin een grote portie humor en taart nooit ver weg is. 😉 Ik maak deel uit van het marketingteam van de educatieve uitgeverij, maar we zitten ook samen met het team van professional publishing en printing. Hoewel het een totaal verschillende business is, leren we toch veel van elkaar. Je ontdekt hoe je bepaalde dingen anders kan aanpakken. We hebben elk onze eigen projecten, maar staan altijd klaar om te helpen en mee te denken. Zo zorgen we ook voor een coherent verhaal.

Verder is het leuk dat ik dankzij mijn job met alle andere afdelingen kan samenwerken. Voor een ontwerp van promotiemateriaal doe ik beroep op onze Design & Layoutafdeling, voor de inhoud moet ik terugkoppelen met de redactie en uitgevers. Maar ik heb bijvoorbeeld ook contact met de collega’s van de drukkerij, het magazijn en de transportafdeling.

Sofie De Vriese | Marketeer die Keure

Wat leerde je dankzij die Keure al bij?

Ik heb al veel bijgeleerd over de sector. Als je zelf naar school gaat, ga je naar de les en krijg je jouw cursus. Maar je staat er eigenlijk niet bij stil wat er allemaal aan voorafgaat tegen dat het boek op de schoolbanken terechtkomt. Er zit een heel groot verhaal achter. Ik ben best trots dat leerlingen dankzij onze uitgeverij aan de slag kunnen met kwalitatief materiaal. Want het heeft een hele grote impact op hun ontwikkeling.

De marketingafdeling is een zelfstandige afdeling. Dat maakt de samenwerking met de andere afdelingen extra interessant en leerrijk. Als we starten aan een bepaald project houden we rekening met de expertise van iedereen: redacteurs, uitgevers, sales, marketing, IT, … Iedere afdeling kijkt vanuit een andere invalshoek of competentie naar een bepaald project. Maar door alles op elkaar af te stemmen, komen we tot een beter eindresultaat.

 

Benieuwd naar onze openstaande vacatures?

» Neem een kijkje op onze vacaturepagina

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief