Votre navigateur est obsolète. Mettez votre navigateur à jour pour une meilleur expérience sur ce site web.

Lokale besluiten opmaken in een vernieuwde bestuurscontext (VOD)

Kwaliteitsvolle en toegankelijke (ontwerp)besluiten neerschrijven is geen eenvoudige opdracht, maar vormt wel een dagdagelijkse uitdaging voor ieder lokaal bestuur. Tijdens dit webinar halen we enkele actuele aspecten aan, zowel op vormelijk als inhoudelijk vlak.

Met de invoering van het Decreet over het Lokaal Bestuur onderging de lokale bestuurscontext enkele ingrijpende wijzigingen. De actuele regels op vlak van de inhoud van de notulen en het zittingsverslag alsook de nieuwe bekendmakingsformaliteiten worden van naderbij bekeken.

Via het zogenaamde gelinkt notuleren, biedt de Vlaamse overheid digitale hulp bij de opmaak en publicatie van lokale besluiten. De mogelijkheden nu en in de toekomst worden voor u uit de doeken gedaan.

Op vormelijk vlak staan we stil bij de structurele opbouw van een besluit. Hoe maken we een besluit begrijpelijk en toegankelijk, en zorgen we er tegelijk voor dat het toch juridisch correct is?

Omdat de rechtsgeldigheid van een (individueel) besluit staat of valt met een degelijke motivering, laten we ook over dat aspect ons licht schijnen. Wat zijn de aandachtspunten om een sluitende motivering op papier te zetten?

En hoe komt een voorstel van besluit nu precies tot stand? Aan de hand van de bestuurspraktijk in de stad Gent bieden we een inkijk in de verschillende processtappen die de uiteindelijke agendering van een voorstel van besluit voorafgaan.

Accréditation:
  • Alle deelnemers ontvangen op aanvraag een aanwezigheidsattest. :
Prix (TVA comprise)
€ 131,25
Prix (TVA non comprise) € 108,47
Prix promotionel (TVA incluse)
€ 97,50
Conditions

Kwaliteitsvolle en toegankelijke (ontwerp)besluiten neerschrijven is geen eenvoudige opdracht, maar vormt wel een dagdagelijkse uitdaging voor ieder lokaal bestuur. Tijdens dit webinar halen we enkele actuele aspecten aan, zowel op vormelijk als inhoudelijk vlak.

Met de invoering van het Decreet over het Lokaal Bestuur onderging de lokale bestuurscontext enkele ingrijpende wijzigingen. De actuele regels op vlak van de inhoud van de notulen en het zittingsverslag alsook de nieuwe bekendmakingsformaliteiten worden van naderbij bekeken.

Via het zogenaamde gelinkt notuleren, biedt de Vlaamse overheid digitale hulp bij de opmaak en publicatie van lokale besluiten. De mogelijkheden nu en in de toekomst worden voor u uit de doeken gedaan.

Op vormelijk vlak staan we stil bij de structurele opbouw van een besluit. Hoe maken we een besluit begrijpelijk en toegankelijk, en zorgen we er tegelijk voor dat het toch juridisch correct is?

Omdat de rechtsgeldigheid van een (individueel) besluit staat of valt met een degelijke motivering, laten we ook over dat aspect ons licht schijnen. Wat zijn de aandachtspunten om een sluitende motivering op papier te zetten?

En hoe komt een voorstel van besluit nu precies tot stand? Aan de hand van de bestuurspraktijk in de stad Gent bieden we een inkijk in de verschillende processtappen die de uiteindelijke agendering van een voorstel van besluit voorafgaan.

  • Verwelkoming door de voorzitter Wouter De Cock, Eerste auditeur Raad van State, Docent Oost-Vlaamse Bestuursacademie
  • Het besluit als communicatiemiddel: het nut van een overzichtelijke en toegankelijke structuur door Wouter De Cock, Eerste auditeur Raad van State, Docent Oost-Vlaamse Bestuursacademie
  • Motivering van een lokaal besluit door Wouter De Cock, Eerste auditeur Raad van State, Docent Oost-Vlaamse Bestuursacademie
  • Het agenderingsproces en de bekendmaking van beslissingen door Ines Acke, Adjunct van de directie Dienst Bestuursondersteuning/Bedrijfsvoering Stad en OCMW Gent
  • Gelinkt notuleren: digitale hulp bij opmaak en publicatie van besluiten nu en in de toekomst door Veronique Volders, Manager digitale oplossingen van het Agentschap Binnenlands Bestuur
  • Notulen en verslaggeving in het Decreet over het lokaal bestuur door Sylvie Roos, Diensthoofd Dienst Bestuursondersteuning/Bedrijfsvoering Stad en OCMW Gent

 

  • Wouter De Cock
  • Ines Acke
  • Veronique Volders
  • Sylvie Roos

Public concerné
Lokale overheid

Intéressant pour
lokale besturen (gemeenten – provincies – OCMW’s – gemeentebedrijven – intergemeentelijke samenwerkingsverbanden), bestuursscholen, …

Deelnameprijs
Het inschrijvingsgeld voor dit webinar bedraagt 108,47 euro (excl. 21% btw) / 131,25 euro  (incl. 21% btw) en omvat:

Deelname aan het webinar zonder het boek bedraagt 80,58 euro (excl. 21% btw) / 97,5 euro (incl. 21% btw).

Duur
2u50

Beschikbaarheid

Op het moment dat u het on demandwebinar start, hebt u nog 48 uur de tijd om dit te bekijken. Daarna hebt u geen toegang meer tot het webinar.

Bespaar met KMO-portefeuille
Die Keure Opleidingen is erkend als gecertificeerd opleidingsinstituut. Daardoor kan u deze opleiding gedeeltelijk betalen met de subsidies die de Vlaamse Overheid toekent via de KMO-portefeuille. Indien u voldoet aan de criteria kan uw bedrijf tot 30% besparen op uw opleidingskost. Meer informatie? www.kmo-portefeuille.be

Het erkenningsnummer van die Keure Opleidingen is DV.O106345. Uw aanvraag bij de KMO-portefeuille moet gebeuren ten laatste 14 dagen na de opleiding. De deelnemer verbindt zich ertoe de regels gesteld door het Agentschap Ondernemen te respecteren.

Annuleren
Annuleren kan enkel binnen de 14 dagen na inschrijving, tenzij de opleiding binnen deze 14 dagen doorgaat, dan valt de einddatum van deze annulatie uiterlijk 5 dagen voor de opleidingsdatum. In geval er niet ingeschreven werd via webshop, wordt in dat geval steeds 15 euro aangerekend als annulatiekost. Kosteloos een vervanger aanduiden kan altijd.

S'inscrire


Données personelles (affichées sur la liste des participants)


Aperçu et paiement

Ajoutez un premier participant


Conditions

Conditions


Conditions
Vous ne payez aujourd'hui que la TVA.

Total

Total (hors TVA)
Restez informé et inscrivez-vous à notre newsletter